Is koffie drinken eigenlijk wel zo goed voor je?

Iedereen houdt er bijna wel van, een lekkere bak koffie. De een drinkt het om ’s ochtends een beetje op gang te komen en de ander drinkt het omdat hij of zij het gewoon erg lekker vindt. Toch werkt koffie voor de een weer heel anders dan voor de ander. Heel veel mensen worden er juist opgewekt en vrolijker van maar dit is meestal maar van korte duur. Door de hoge hoeveelheid cafeïne die in de meeste koffies zit krijgt je lijf een boost van cafeïne. 

Wat gebeurt er precies met je lichaam na een slok koffie

Een paar minuten na je eerste slok raast ongeveer de helft van de cafeïne al door je bloedbaan. Het effect van een kop koffie is het grootst na zo’n 1,5 uur. De effecten van cafeïne zijn afhankelijk van een aantal factoren: je leeftijd, drink- en rookgewoonten, lichamelijke gesteldheid en de afbraaksnelheid van cafeïne in je lichaam. De een reageert dus heftiger op een kop koffie dan de ander. Het stofje werkt direct op je hersenen en stimuleert daar de afgifte van 2 stresshormonen: cortisol en adrenaline. Twee koppen koffie (200 mg) jagen je cortisolspiegel binnen een uur 30% omhoog. Hierdoor kan je je wat meer gestrest voelen. Het stresshormoon adrenaline geeft de afgifte van dopamine een boost. Dopamine is een stofje dat je hersenen stimuleert. Om die reden voel je je gelukkiger na het drinken van een kop koffie. Drink je echter te veel dan kun je last krijgen van rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn.

Alternatieven voor koffie

Als eerst is het altijd beter om thuis koffie te maken dan dat je het ergens haalt. Zelf koffiebonen kopen bespaart ten eerste heel wat geld en het is meestal ook nog beter voor je. Bij sommige koffietentjes doen ze een aantal ingrediënten in je koffie die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Daarnaast bestaan er tegenwoordig ook cafeïnevrije koffiebonen en dus ook koffies. Merken zoals illy koffie, Starbucks en Douw Egberts hebben allemaal al hun eigen decafé Deze koffie is nog niet helemaal cafeïnevrij maar er zit een heel stuk minder cafeïne in. In een normale kop koffie zit ongeveer 85 milligram cafeïne en in de cafeïnevrije koffie zit ongeveer 2 á 3 milligram cafeïne. Een stuk beter dus voor je gezondheid. Als je verantwoord met koffie omgaat en weet hoeveel je ervan kan drinken dan is het allemaal niet zo erg! Als je er maar goed mee om weet te gaan.