Tips waarom probiotica goed voor je is

probiotica kopen

Ze worden door sommigen beschouwd als niet-verteerbare koolhydraten, die niet door het lichaam worden verteerd, maar de micro-organismen in de dikke darm voeden. Ze komen van nature voor in de voeding en worden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals knoflook, bananen, haver, uien en prei. Dit idee is door sommigen bekritiseerd vanwege de slechte definitie en sommige wetenschappers geven er de voorkeur aan om de term ‘microbiota toegankelijke koolhydraten’ te gebruiken, omdat het fermenteerbare voedingsvezels zijn die de microben kunnen gebruiken. Voedingsmiddelen die prebiotica bevatten, zijn echter ook een onderdeel van een gezond voedingspatroon en moeten daarom regelmatig worden geconsumeerd.

probiotica kopen

Wat kan de darmbacteriën negatief beïnvloeden?

Er zijn een aantal componenten die een negatieve invloed hebben op darmbacteriën, waaronder leefstijlfactoren zoals roken en hoge stressniveaus, evenals het gebruik van antibiotica. Antibiotica zijn ontwikkeld om infecties te bestrijden en verminderen en putten de natuurlijke bacteriën in de darmen uit. Antibiotica-resistentie wordt wereldwijd een serieus probleem en daarom mogen we deze alleen innemen als het absoluut noodzakelijk is. Stress kan het aantal en de diversiteit van onze darmbacteriën veranderen, wat op zijn beurt het immuunsysteem beïnvloedt en kan verklaren waarom bepaalde aandoeningen, zoals eczeem of acne, oplaaien als we meer gestrest zijn. Overmatig alcoholgebruik kan ontstekingsremmend werken en het slijmvlies van ons spijsverteringsstelsel aantasten, waar veel van ons microbioom leven, waardoor het aantal afneemt en daardoor onze gezondheid wordt aangetast. Een langdurig verminderde inname van fermenteerbare koolhydraten voor de behandeling van IBS kan ook een negatief effect hebben op de bacteriën in de darmen. Het is daarom belangrijk dat deze voedingsmiddelen slechts gedurende een bepaalde tijd worden weggelaten onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist, aangezien de implicaties van langdurige vermijding nader onderzoek vereisen. Roken heeft ook een negatieve invloed op de bacteriële samenstelling van de darmen, naast de goed gedocumenteerde gezondheidsrisico’s die het met zich meebrengt.

Wat zijn de verschillende soorten?

Er zijn talloze soorten probiotica en elk heeft verschillende kenmerken. Ze kunnen met anderen worden gecombineerd of op zichzelf probiotica kopen kan in poeder, of vloeibare voedingssupplementen. Op dit moment worden voedingsmiddelen die van nature probiotica bevatten, niet regelmatig gegeten en worden supplementen steeds populairder. De meest voorkomende probiotica zijn lactobacillus acidophilus en bifidobacterium. Deze verschillen omdat ze uit verschillende soorten of bacteriestammen bestaan ​​en worden aanbevolen voor verschillende klinische aandoeningen.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*